Menu

Terug naar Actualiteit >Euroveiling wil plantenaanbod sterk opvoeren

Alle regio's

Het aanbod aan Belgische bloemen op Euroveiling Brussel daalt ieder jaar met ongeveer 5%. Nu leveren Belgische telers op jaarbasis ongeveer 60% in de totale bloemenomzet van de veiling. In de winter is echter maar 40% Belgisch.  De import komt voornamelijk uit Kenia, Ethiopië, Nederland, Israël, Italië, Frankrijk en Ecuador.
 
Voor de verdere ontwikkeling van het veilinggebeuren heeft Euroveiling beslist om een gerichte politiek te voeren die moet leiden tot een sterke uitbreiding van het plantenaanbod. Men wil vooral grotere volumes en een groter sortiment gaan verhandelen met de bedoeling om de grotere aankopers aan te trekken. ‘Deze kunnen zorgen voor een bodem in de markt’, zegt veilingdirecteur Roger Fierens. Grotere partijen en een groter sortiment moeten ook leiden tot de start van de verkoop via het bemiddelingsbureau. De directeur stelt dat de laatste 10-15 jaar veel werd ingezet op de kleinere kopers maar dat nu het roer deels wordt omgegooid en dat naast het behoud van het bestaande veilingcliënteel ook meer zal gefocust worden op de grotere tuincentra, bloemen- en plantenzaken en de groothandel. Er wordt vooral gemikt op Belgische en Noord-Franse kopers. ‘Momenteel wordt 8% van de omzet door Noord-Franse kopers gerealiseerd, dus daar zit nog heel wat potentieel’, aldus Roger. Het moet er toe leiden dat de verkoop op maandag (met uitbreiding naar andere dagen) gestimuleerd wordt want momenteel wordt 70% van de weekomzet op dinsdag en donderdag gerealiseerd. Er is op maandag en op vrijdag dus een ondercapaciteit.

Een eerste stap in de verbreding van het plantenaanbod werd al gezet door een overeenkomst aan te gaan met het Duitse Landgard  (via veiling Rhein-Maas) waarbij Landgard haar leden toestemming geeft om via Euroveiling hun producten te vermarkten. ‘Niets meer, niets minder’,zegt Roger Fierens. Hierdoor is aanbod van Duitse sierplanten nu al realiteit op Euroveiling, en dit op maandag maar andere dagen zijn ook mogelijk. De start was omwille van de kwakkelende maand maart niet zoals verhoopt, maar ook niet slecht. Euroveiling ziet meerwaarde in het Duits aanbod omwille van de zeer goed afgeharde perk- en balkonplanten en vaste planten maar ook omwille van het aanbod aan bloeiende kamerplanten en mediterrane planten. Ook het ruime aanbod aan bolplanten en boomkwekerij speelt hier mee. Sortimentsuitbreiding, regelmatige aanvoer, grotere volumes en éénpartijkarren en het stimuleren van de maandagverkoop liggen aan de basis van de samenwerking. De samenwerking is goed gestart omdat Duits kwekers ook meer coöperatief minded zijn, aldus de directeur.


Belgische en Nederlandse kwekers

Euroveiling geeft uiteraard ook te kennen dat de veiling een gerichte plantenpolitiek wil voeren die ook voor de Belgische kwekers mogelijkheden biedt. Belgische (en ook Nederlandse kwekers) die op regelmatige basis willen gebruik maken van de verkoopplatformen (*) van Euroveiling zijn zeker welkom bij Euroveiling. De aanvoerpolitiek moet hier weliswaar zijn dat niet wordt aangevoerd om te dumpen of enkel op speciale dagen, maar wel dat de veiling kan werken met een kwalitatief product dat op regelmatige basis wordt aangevoerd. Kopers moeten blindelings kunnen vertrouwen op een zeker aanbod. Euroveiling stelt dat de betere prijsvorming dan automatisch zal volgen. ‘Product, kwaliteit en regelmaat bepalen in grote mate de prijs’, stelt Roger Fierens.


Infrastructurele aanpassingen

Om de plannen zo vlot mogelijk te kunnen uitvoeren, heeft Euroveiling ook heel wat aanpassingen doorgevoerd om de snelheid van de klokverkoop en aflevering te stimuleren. Zo  is er automatische aanvoer rond de klokken, is er een koppelsysteem voor CC-karren en optimalisatie met CC-karren voor afleveren en verzendklaar maken en zijn de aanvoerders niet meer aanwezig bij de klokken. Er is een voorkeur voor éénpartijkarren en op alle veildagen is er verkoop op CC-karren, maar veilkarren zijn nog toegelaten.
Roger Fierens benadrukt dat Euroveiling een heel gezond bedrijf is met een aardige omzet en marge maar dat de veiling vooruit moet blijven kijken. Euroveiling beschikt over 5 klokken en bedient per week + 500 verschillende klanten. De totale omzet bedraagt 27,5 mln euro waarvan 80% bloemen en 20% planten. De veiling telt momenteel 185 leden en heeft op weekbasis een 180 à 200 verschillende binnen- en buitenlandse aanvoerders.
 
 
(*)De verschillende verkoopplatformen die Euroveiling aanbiedt zijn:
- tribune met 500 kopersbanken en 5 klokken (2 voor planten en 3 voor bloemen);
- livebeelden ter ondersteuning van Kopen Op Afstand;
- kopen via webshop op de aanvoer;
- kopen via bemiddeling;
- kopen via electronische bemiddeling
- kopen via commissionair