Menu

Terug naar Actualiteit >Jonge siertelers: Dorano Plevoets en Ashley Blaeke

Alle regio's

 

 

"Corona heeft onze zin om te ondernemen  niet aangetast "

 

 

Dorano Plevoets en vriendin Ashley zijn nog maar pas 21 en stapten begin dit jaar in het ouderlijk bedrijf. Momenteel werken ze nog samen met de ouders van Dorano. Op het bedrijf wordt op een oppervlakte van 1 ha een heel uitgebreid en kleurrijk aanbod aan perkplanten gekweekt. Alles wordt machinaal ingepot. De planten zijn bestemd voor de binnenlandse markt, want de verkoop loopt vooral via de wekelijkse markten in Bergen en Aarlen. Naast het werk in de kwekerij, vind je dit jong ondernemersgeweld dus ook achter hun bloemen- en plantenkraam. Een heel beperkt deel van het aanbod wordt ingekocht en komt voornamelijk uit Italië. Niettegenstaande zijn jonge leeftijd trekt Dorano zelf naar het buitenland om daar planten te gaan uitzoeken en te kopen.
Maar Dorano en Ashley gaan ook op zoek naar wat de binnenlandse markt te bieden heeft om hun ruim assortiment zelfgekweekte perkplanten hier en daar aan te vullen met andere mooie blikvangers. Daarom namen ze dit jaar ook voor de eerste keer deel aan Florall en kwamen ze met een aantal waardevolle contacten thuis.

Overname op korte termijn

Dorano en Ashley hopen zo snel mogelijk het bedrijf volledig te kunnen overnemen. Bedoeling is nog steeds de overname dit jaar helemaal rond te krijgen, maar door de crisis moeten ze de rekensom nu toch nog eens opnieuw maken. "Heel ons startkapitaal zit in dit bedrijf, zegt Dorano, "maar hoe dan ook heeft het virus onze zin om te ondernemen niet aangetast". Voor Dorano is het sierteeltbedrijf van zijn ouders zijn leefwereld en zijn leerschool. Niettegenstaande een opleiding in de land- en tuinbouw, heeft hij heel veel opgestoken van de manier waarop zijn ouders de zaak hebben aangepakt. Zij zijn dan ook zijn grootste inspiratiebron. "Mijn ouders hebben het bedrijf van nul opgestart. Ze hebben een mooie zaak uit de grond gestampt met kwaliteitsplanten. Ik mag er niet aan denken dat dit ooit zou verloren gaan. Dat was dus zeker één van mijn grootste drijfveren om in het bedrijf te stappen en het verder uit te bouwen." En ondertussen is ook Ashley, die uit een totaal ander professioneel milieu komt, helemaal verkocht. De naam werd aangepast naar ‘Dorley Plants & Flowers’. U ziet hem ongetwijfeld ook. 

De charme van de markt

De liefde voor het ouderlijk bedrijf wordt aangevuld met een grote passie voor bloemen en planten. "Zien hoe een klein plantje zich ontwikkelt tot iets schoons en langzaam groeit, vind ik nog altijd één van de meest fascinerende dingen aan mijn job." Maar ook de wekelijkse marktdagen zijn voor Dorano naast hard werk, pure fun. ‘Het sociaal contact met, na verloop van tijd, de vaste klanten, dat is de charme van de markt! Doordat je rechtstreeks in contact komt met je eindklant, krijg je ook directe feedback. Dat mensen tevreden zijn over de kwaliteit en de service, is nog altijd het mooiste compliment. Toen de handel even stilviel door de coronacrisis, is dat het gene wat ik het meest gemist heb: onder de mensen zijn en mensen content maken." 

Goeie leerschool

"We zijn nog heel jonge ondernemers, maar hebben op korte tijd toch heel veel geleerd. En wat we de voorbije weken hebben geleerd, nemen we mee in ons toekomstig ondernemersverhaal. Toen de marktverkoop tijdelijk stilviel, moesten we wel snel en flexibel schakelen. We zijn nieuwe afzetkanalen gaan ontdekken, zijn gestart met thuisleveringen en sterk gaan inzetten op online promotie en communicatie met onze klanten via o.a. onze FB-pagina. Ashley zorgt dagelijks voor updates, nieuw fotomateriaal, beantwoordt elk bericht persoonlijk, organiseert acties voor de klanten,… en dat wordt heel erg geapprecieerd. Dat we jong zijn, maakt natuurlijk dat we ook helemaal mee zijn met die moderne communicatiemiddelen en dat we op een eenvoudige manier kunnen inzetten op promotie en communicatie. Vooral Ashley neemt de marketing op zich."

En hoe zien Dorano en Ashley de toekomst?

"Het is de bedoeling om op termijn onze afzet, en bijgevolg ook mogelijke risico’s, meer te gaan spreiden. Naast de verkoop op de markt, willen we na verloop van tijd ook een klein eigen tuincentrum opstarten, waar we onze zelfgekweekte planten kunnen verkopen. Ook al zal dit meer tijd en energie vragen, de kwekerij zal altijd heel belangrijk voor mij blijven. Daar stroomt mijn bloed. Uiteraard is dit nog toekomstmuziek, maar zowel Ashley als ik zijn niet alleen in dit verhaal gestapt om het familiebedrijf verder te zetten, maar ook vooral omdat we geloven dat het maatschappelijk heel belangrijk is dat jonge mensen blijven ondernemen en dat op een creatieve, innovatieve, kwalitatieve en klantgerichte manier doen, en wie weet kunnen we op die manier ooit andere jonge ondernemers inspireren."