Menu

Terug naar Actualiteit >Open brief rond gratis chrysanten

Alle regio's

Beste 'Grootste en goedkoopste' tuincentrum van België ... (aan wie het schoentje past)

Het is niet de gewoonte van siertelers om van zich te laten horen naar aanleiding van stuntprijzen in de markt, maar er is een grens van respect voor ons product overschreden! Gratis uitdelen van chrysanten, “200 m van rivaal” en “een zoveelste sage in een familievete” lazen we op 24 oktober in Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Van rivaliteit en vetes nemen we afstand, maar het imago van onze sector en onze producten liggen ons nauw aan het hart!

We zijn hier in het zuiden van West-Vlaanderen de laatste jaren al één en ander gewoon, maar deze stunt tart alle verbeelding. Dat typische seizoenproducten zoals chrysanten in het najaar, of perkplanten in het voorjaar, aan belachelijke stuntprijzen worden verkocht is één zaak, maar het product als lokmiddel gratis uitdelen aan de consument, voor welke reden dan ook, is voor ons een brug te ver.

De sierteelt beleeft net als andere sectoren in land- en tuinbouw al enkele jaren moeilijke tijden. Als voorbeeld kunnen we zeker verwijzen naar de chrysantensector. Deze teelt is prominent aanwezig in West-Vlaanderen en ons product wordt geprezen in binnen- én buitenland. Stijgende kosten, internationale concurrentie en marktverandering zijn echter verantwoordelijk voor een daling van het Belgische chrysantenareaal met ruim 40% de afgelopen 10 jaar. Als we dan vaststellen dat een product dat met veel liefde, kunde, tijd én middelen gekweekt werd als ordinair bulkproduct uitgedeeld wordt, willen we onze stem laten horen.

Prijsafbod, en nu zelfs gratis stunten met een seizoenproduct in het topverkoopmoment, brengt volgens ons enorme imagoschade toe. Hoe kan de consument dan immers nog de juiste waarde van zo’n product inschatten? En ook al is verantwoording voor een eerlijke prijs meer dan voor handen, hierdoor wordt het bijna onmogelijk voor andere verkooppunten om die prijs te vragen zonder reactie van de consument. Tel daarbij dat zowel telers als handel hard werken aan het imago met promotiecampagnes van onze producten via VLAM (zie www.groenvanbijons.be) en daarvoor ook serieuze financiële ondersteuning bijdragen, dan stuit dit alles dubbel tegen de borst. Concurrentie moet er zijn, maar deontologie en ethiek mogen daarbij niet uit het oog verloren worden. Eerlijke prijzen en acties voor een eerlijk product dus!

In naam van vele sectorgenoten én uit liefde voor het vak en voor het product,

Een jonge sierteler.

Meer info:

Koen Tierens, secretaris AVBS, via 0477 66 01 31 of koen.tierens@avbs.be