Menu

On board unit (OBU)

Terug naar Onderwerp >

On board unit (OBU)Terug naar Onderwerp >

Om vast te stellen hoeveel kilometer elke vrachtwagen over het tolwegennet rijdt, moet in elke vrachtwagen met een MTM groter dan 3,5 ton een on board unit (OBU) geïnstalleerd worden vóór hij op de openbare weg komt. De bestuurder moet ook controleren of de OBU effectief werkt. De OBU registreert de tolplichtige kilometers met gps-technologie en combineert de registratie met een gegarandeerde inning (voorafbetaling, tankkaart of betaalkaart). Voor de OBU moet je een waarborg van 135 euro betalen. 

Net als een gps-toestel werkt de OBU met satelliettechnologie. Het toestel detecteert of je voertuig al dan niet op een tolweg rijdt, registreert het aantal kilometers, berekent de prijs en stuurt met gsm-technologie alle relevante informatie door naar een centraal systeem. Het verwerkingscentrum van Satellic verwerkt deze gegevens en staat in voor de facturatie en inning van de tolgelden.

Hoe werkt het?

Een OBU kan je niet kopen of huren, je moet hem ontlenen en betaalt er 135 euro waarborg voor. Dat bedrag krijg je terug wanneer je de OBU opnieuw binnenlevert. Op dit moment is Satellic de enige erkende provider. Nog andere firma’s hebben een aanvraag ingediend, maar hun erkenningsprocedure loopt nog en het is niet zeker of die afgerond zal zijn tegen 1 april. Omdat ook bij deze firma ’s de OBU gratis zal zijn en de waarborg er eveneens 135 euro zal bedragen, zullen ze elkaar moeten beconcurreren met hun dienstverlening.

De OBU moet altijd aan staan, ook wanneer je vrachtwagen rijdt op een weg waarop geen tol verschuldigd is. Een groen ledlampje geeft aan dat de OBU klaar is; een rode led betekent dat hij (nog) niet klaar is. Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor de werking van de OBU. Indien hij stuk gaat, moet je hem onmiddellijk omruilen in het dichtstbijzijnde servicepunt.

Het standaardmodel van Satellic wordt met zuignappen tegen de voorruit bevestigd en wordt van stroom voorzien via de sigarettenaansteker. Er zijn ook kabelkits verkrijgbaar voor een permanente stroomaansluiting. Wanneer je de OBU voor de eerste keer opstart, wordt het toestel geconfigureerd en dat kan een tiental minuten duren. Standaard toont het toestel de prijs per kilometer en het totale bedrag dat voor de dag zelf geheven wordt. Om middernacht wordt de teller telkens op nul gezet. Het schermpje kan ook andere informatie bevatten, bijvoorbeeld een waarschuwing wanneer je saldo laag is.

Hoe een OBU ontlenen?

Om de OBU te kunnen bestellen bij Satellic, moet je je eerst registreren op de website en enkele gegevens over je voertuig inbrengen: land van herkomst, kentekennummer, MTM en emissieklasse. Deze gegevens vind je op je kentekenbewijs en/of je gelijkvormigheidsattest.

Je kunt ook terecht bij de partners van Satellic (Aral/BP, AS24, Brandstoffen Maes, DATS 24, DKV, ENI/AGIP, euroShell, eurotoll, Eurotrafic, Eurowag, E100, Febetra, Gabriëls, Global Star, LogPay, Multi Service Tolls, Octa+, OMV, PowerOil, Plose, Ressa, Statoil, SVG, TLV, Total, UTA en Vialtis). Wil je een OBU verkrijgen langs deze weg, moet je je bij hen verder informeren.

Wellicht komen er over enige tijd nog andere spelers op de markt. Die zullen dan dezelfde voorwaarden hanteren (geen huurgeld, wel een waarborg van 135 euro).