Menu

Terug naar Onderwerp >Decru-Leroy

Decru-LeroyTerug naar Onderwerp >


Wie? Dirk en Griet Ducru-Leroy

ð  Uitgebreid assortiment van pelargonium, éénjarige perk- en terrasplanten, viola en bellis, cyclamen.

ð  Twee sites

ð  Vier vaste personeelsleden, aangevuld met seizoenarbeiders op piekmomenten

 

Decru-Leroy en vestiging

Het bedrijf heeft 2 sites omdat er bij het moederbedrijf niet direct mogelijkheden waren tot uitbreiding en het bedrijfseconomisch veel haalbaarder is om een bestaand bedrijf over te nemen dan een nieuwbedrijf te bouwen. In 2013 en 204 hebben ze op beide sites een eb-en vloed vloer laten aanleggen en zijn ze overgeschakeld naar aardgas. Daarvoor lieten Dirk en Griet een dure leiding trekken tot aan het bedrijf. Bedenking is dat de opdrachtgever alles betaalt en anderen later gratis kunnen inschakelen, wat toch niet rechtvaardig is.

Twee vestigingen, dat vraagt uiteraard heel wat organisatie. Elke locatie heeft zijn eigen producten. Orders voor bestellingen worden van de ene vestiging naar de andere doorgefaxt. En tegen de middag worden alle bestelling die richting Gent gaan verzameld in Oostnieuwkerke.

Van vestiging naar omgaan met personeel

Orders worden gewoon in het Nederlands doorgefaxt, ook al bestaat de werkploeg in piekperiodes uit voornamelijk Polen. “Het zijn dezelfde mensen die weerkeren. Ze leren dus automatisch de Nederlandse termen.” Belangrijk is dat de medewerkers onderling overeenkomen. Als ze dezelfde nationaliteit hebben, helpt dit al een stuk. Voor racisten is er geen plek, en ook de man-vrouwgelijkheid staat hoog op de agenda. “Als ik als mede-bedrijfsleider geen instructies mag geven, dan stopt het vanzelfsprekend. Maar dat soort situaties komen gelukkig niet veel voor”, aldus Griet.

Van omgaan met personeel naar handig werken

Handig werken zit soms in kleine dingen. Zo is de vork om planten open te zetten niet van het accordeontype maar een spacer type, duwt die de helft naar voor duwt. “Fysiek heel wat makkelijker en lichter werk, wat vooral door onze vrouwelijke medewerkers wordt geapprecieerd”, aldus Griet. Per afdeling kregen borstels en schoppen ook een apart kleur, een principe uit het lean denken. Op een eenvoudige manier duidelijk maken waar alles staat zodat men niet moet zoeken naar materiaal.

Van handig werken naar proper water

De planten krijgen water via een eb- en vloedsysteem (ErfGoed). “Op die manier heb je geen droge plekken die je erna nog eens met de hand moet water geven. Dat geeft ook extra comfort”, zo legt Dirk uit. Het water komt door de onderlaag met  grind gevuld (niet poreus gesteente belangrijk om in de winter een lagere luchtvochtigheid in de kas te hebben) naar boven en circuleert zo’n 15 minuten bovengronds. Daarna zakt het naar beneden waarna het wordt opgeslagen voor hergebruik in een grote citerne buiten. Pas in februari was de voorraad door de geringe neerslag weer aangevuld. Ontsmetten voor een volgend gebruik gebeurt met chloordioxide “Geraniums zijn gevoelig voor chloor; met het huidig middel hebben we ook een nawerking.” Door het hergebruik van water en de mindere waterverbruik in de zomer hebben ze geen extra water moeten laten aanrukken in de voorbije zomer. Pas nu eind februari is de watervoorraad van 1 miljoen liter water terug aangevuld

Van proper water naar tevreden klanten

Het doel is om trouwe klanten wekelijks te kunnen beleveren met een goede dienstverlening. Het bedrijf is vooral naar Noord-Frankrijk en het Gentse gericht. “We kiezen voor een lang seizoen, een breed assortiment en ook voor een breed klantenbestand. We proberen ervoor te zorgen dat onze grootste klant niet meer dan 15% van onze omzet betekent. Zo behoud je onafhankelijkheid.”