Menu

Terug naar Onderwerp >Gediflora

GedifloraTerug naar Onderwerp >


Wie? Elien Pieters

ð Wereldspeler in de veredeling en vermeerdering van bolchrysanten

ð  Internation Grower of the Year 2019

ð 39 vaste medewerkers en 40 seizoensarbeiders

ð 14 ha proef- en productievelden

 

Gediflora en imago

Uiteraard was het team van Elien Pieters heel erg trots op de verkiezing tot ‘International Grower of the Year 2019.’ Een boost voor het imago van het bedrijf. Maar het bedrijf werkt nog het hardst aan het imago van de bolchrysant. Het bedrijf doet dat via een eigen catalogus, eigen promotiemateriaal en het ontvangen van talrijke bezoekers. Maar ook tuincentra en bouwcentra worden benaderd. “We willen weten wat er leeft bij de klanten van onze klanten.”

Van imago naar kwaliteit

Een kwalitatieve plant moet uniform zijn, een mooie bolvorm hebben en soepel genoeg zijn om het transport goed door te komen, zo somde bedrijfsleider Elien Pieters enkele vereisten op. Die veredeling naar de perfecte plant vraagt tijd, veel tijd.  In 1982 startte de veredeling; in 1991 kwamen de eerste commerciële rassen op de markt.  In 2010 begon de veredeling naar verschillende bloemtypes; de commerciële uitrol hiervan begint pas nu op gang te komen.

 Van kwaliteit naar traceerbaarheid

In het hoogseizoen worden er 4 miljoen stekken per week verwerkt op het bedrijf. En als er klachten zijn, wordt er zo ver als mogelijk in de keten teruggegaan. “Ik hoor ‘klacht’ niet graag, wij hebben het liever over kansen op verbetering”, aldus Elien. De stekken worden geoogst door derde partijen in Kenia en Brazilië. De lat daar ligt er even hoog als hier. “Ze hebben er meer zon, maar ook de daar opgebouwde knowhow kunnen we hier niet overtreffen.” Er is een constante kwaliteitscontrole, zodat ieder stekje precies even lang is, en er precies even veel stekjes in een zakje zitten. “Elke week heb ik een Skype-vergadering om feedback te geven over de ontvangen zendingen”, aldus Elien. “Van elk stekje weten we welk team het heeft geoogst en in welke omstandigheden de moederplant is opgegroeid.”

Van traceerbaarheid naar drinkbaarheid

Nergens is de traceerbaarheid zo streng als in de voedselketen, maar ook daar heeft Gediflora al voet aan de grond. Het ‘Mum Beer’ is een amberkleurig bier, gekenmerkt door een extract geraffineerd uit chrysantenbloemblaadjes. Ook dat selectieproces werd met de grootste zin voor detail uitgevoerd. “Een uit de hand gelopen hobby”, zo klinkt het. Het bier werd verrassend populair. Vandaag heeft Gediflora één iemand full time in dienst om het Mum Beer verder in de markt te zetten.