Menu

Terug naar Onderwerp >Keuze aankoopkanaal

Keuze aankoopkanaalTerug naar Onderwerp >


Als de consument besloten heeft om bloemen of planten te kopen en zich een beeld gevormd heeft van wat hij ongeveer wil, gaat hij op zoek naar een aankoopkanaal. Ook bij deze keuze wordt rekening gehouden met een aantal criteria: breedte en diepte van het aanbod, kwaliteit (houdbaarheid) van de producten, prijszetting (inclusief prijskwaliteit en acties en promoties), niveau van service en vriendelijke en persoonlijke bediening, de sfeer (inspirerend, rustig) en de ligging (afstand).
Afhankelijk van zijn behoefte op dat moment worden die criteria afgewogen en maakt men een beslissing. Als men veel nood heeft aan persoonlijke service, sfeer en ligging zal men eerder voor een bloemenwinkel kiezen. Een tuincentrum is dan weer een geschikte plaats wanneer men een breed én diep aanbod van kwalitatieve producten wil. De markt wordt dan weer aanzien als een kwaliteitsvol en betaalbaar alternatief, terwijl de supermarkt vooral handig en goedkoop is.