feest op Florall

30 jaar Belgische vakbeurs op Florall

13 september 2024
Reeds van zodra ze binnenkwamen, konden deelnemers en bezoekers aan de augustuseditie van Florall merken dat het een speciale beurs was. 30 jaar mag gevierd worden. Dat gebeurde dan ook met wat toeters en bellen, maar vooral toch met de mensen die editie na editie samen de beurs maken.

De gangen waren al behoorlijk levendig van zodra de beurs opende. Veel standhouders waren tevreden over de contacten die ze hadden. Maar dertig jaar vraagt ook om terugblikken. Hier en daar werd opgemerkt dat niet alleen het uitzicht van de beurs fel is veranderd, maar ook wat er gebeurt. De teneur is dat er drie decennia geleden hard moest gewerkt worden, om alle bestellingen klaar te maken die genoteerd werden op de beurs. Vandaag willen de bezoekers vooral spreken met de telers.

Rond de middag kreeg iedere standhouder en bezoeker op de beurs een glaasje bubbels aangereikt om te klinken op de 30 jaar. En dat werd op het einde van de beurs verdergezet met een happy hour. 
Florall-secretaris Miet Poppe nam de aanwezigen mee naar het begin van Florall, en zelfs nog iets daarvoor: “Vóór 1994 werden de ‘Aanbodsdagen’ georganiseerd in het oude complex Uyttenhove in Zeveneken. Oorspronkelijk waren die Aanbodsdagen enkel voor de exportbedrijven die op één dag het volledige najaarsaanbod konden bekijken. Zo konden ze in kort tijdsbestek alle nodige info verzamelen. In 1994 besliste AVBS om naast die Aanbodsdagen in het najaar een tweede grote Producentenbeurs op te zetten in het voorjaar. “Sinds dat jaar vinden er elk jaar twee grote beurzen plaats die respectievelijk het voor- en het najaarsaanbod uit de sector weergeven. Die halfjaarlijkse beurzen zijn de echte basis van wat we nu kennen als Florall. Het dertigjarig jubileum verwijst daarom naar het ontstaan van deze halfjaarlijkse beurzen.” 
Florall-voorzitter Dries Verstraete ging vooral in op de evaluatie- en visie-oefening, die het bestuur het voorbije jaar maakte. “We hebben een jaar lang intensief samengewerkt aan een traject waarin we ook onze deelnemers, bezoekers, handelaars en andere stakeholders hebben betrokken. Die brede benadering heeft de zaken die we reeds langer dachten geconcretiseerd en bevestigd hoe we dit kunnen vertalen naar de organisatie van een beurs. 
Net zoals andere beurzen, is Florall meer dan ooit een echt contactmoment geworden. We mailen wekelijks met onze klanten, maar wees eerlijk, we zijn blij om elkaar eens te zien op een beurs. Dan is er een moment om eens te spreken over zaken waar je anders niet toe komt. Aanwezigheid op beurzen verbetert zo de band met je klanten. Die persoonlijke contacten zijn één van de aspecten die zeer duidelijk bevestigd is vanuit onze visie-oefening.” 
De Florall-voorzitter besloot met een oproep om ook de komende jaren bij te dragen aan het welslagen van Florall. “Het is cruciaal dat naast de organisatie, ook de deelnemers en iedereen die belang heeft bij Florall mee de beurs uitdraagt. Communiceer erover binnen uw netwerk van klanten, leveranciers,… Het is aan iedere deelnemer om je beurs vooraf en na afloop zélf te maken.”
 

Parel van de awards

Parel van de awards

Dertig jaar geleden werden er ook nog geen awards uitgereikt. De eerste gouden award werd in september 2008 uitgereikt aan Denis Plants voor Calathea G. Mey ‘Casual XL’. Zilver ging naar Hybiscus syriacus 'Azurri' van Best Select en brons naar Peperomia graveolens van Belgicactus. In maart 2010 werd met ‘Terrace Rhododendron’ van Leybaert een eerste concept bekroond.
Uit de lijst van alle ooit bekroonde cultivars werd door de organisatie ter gelegenheid van 30 jaar Belgische vakbeurs een overall winnaar uitgekozen als ‘Parel van de Awards’. De winnaar diende het potentieel dat de eerder bekroonde plant in zich had op het moment dat hij op markt kwam volledig te hebben waargemaakt. 
De keuze is uitgegaan naar de Hydrangea paniculata ‘Bobo’. Deze cultivar werd in augustus 2010 bekroond met Goud. De ontwikkeling en selectie van ‘Bobo’ gebeurde over een periode van bijna 10 jaar in het begin van deze eeuw. Nu worden er wereldwijd jaarlijks honderdduizenden Bobo’s verkocht, al meer dan zes miljoen sedert de lancering – de meeste in de Verenigde Staten. Samen met ‘Pinky Winky’ behoort Bobo tot de meest succesvolle Hydrangea’s van Best Select.